● 1 Inledning. Finns här!
● 2 Sammanfattning. Finns här!
●
3. Gemensam EL innebär
att BRF tecknar både fastighetsnät- och el fastighets -abonnemang och säljer el till medlemmarna, vilket kräver att BRF är
momsregistrerad.
Vilka för- nackdelar ger en momsregistrerad BRF?
Medlemmarna avsäger sig rätten att välja elbolag och
debiteringsperiod, fast, rörligt eller timpris.
● 4. Besparingen för
medlemmarna är tänkt att komma från att BRF övertar samtliga medlemmars ”Nätavtal”
och ”Rörlig Elnätsavgift”. ”Rörligt elnätsavgiften” ska ej förväxlas med
Elhandel tex Fortum.
Affärsidén
för GM-el är att ett företags-abonnemang kostar mindre jmf med ett
Lägenhets-abonnemang. Ett företags-abonnemang kan ej tecknas av
privatpersoner. Istället kan BRF teckna ett företags-abonnemang och BRF
kan då i sin tur sälja el till medlemmarna. Medlemmarna kan då i sin tur
säga upp sina
elabonnemang (tex Fortum) och nätabonnemang (Ellevio)
●
5. För att införa Gemensam EL krävs att
medlemmen avsäger sig rätten att välja elhandelsbolag, elavtal som
fast-, rörligt eller timpris*
och även val av app i mobilen / dator och dessutom innebär Gemensam EL
också att medlemmarna ej kan kräva skadestånd för strömavbrott m.m. -
medlemmen fråntas lagstadgad konsumentköplag.
Medlemmarnas krav på
skadestånd måste istället riktas mot BRF. För att skydda medlemmen kan
skydd möjligen införas i BRF stadgar. För att genomföra Gemensam EL
krävs beslut av stämman.
Medlemmen kan ej längre kontakta Ellevio eller Fortum för frågor eller att få support.
*)De som har haft timdebitering kan ej behållas. Fn vad jag känner till
(2023) finns ingen Gm-El leverantör som hanterar timpris,
vilken innebär att styrelsen upphandling blir begränsad vid val av
el-bolag.
Hur hanteras ev kommersiella lokaler i en BRF eller i en fastighet om de
ville behålla Ellevio och tex Fortum?
Kan i så fall även en medlem också behålla sitt tidigare el abonnemang?
● 6. BRF köper nya elmätare för
samtliga medlemmar och kommunikations-utrustning av ett Bolag (kallat Bolaget i
denna i denna text). Bolaget placeras sin utrustning i BRF lokaler och
ansluts till BRF bredband. Ellevios elmätarna ersätts med Bolagets.
Ellevios elmätare måste ersättas av två skäl, dels att det är Ellevios
egendom och dels att elmätarna kommunicerar mot Ellevios elnät
● 7. Förväntad besparing för
medlemmarna
inkl investering för Gemensam EL är svår att beräkna pga antalet osäkra
kostnader, som kundtjänst, underhåll, drift, service etc måste köpas eller
ta in som en extra offert av Bolaget eller av förvaltare. Se räkneexempel
pkt 11
● 8. Klagomål, kundtjänst, jour och ersättning vid strömavbrott från medlemmar kommer att läggas på BRF styrelse, eftersom BRF
blir den som är juridisk tecknare av abonnemangen.
Det är två kundtjänster som försvinner från medlemmarna är Nätbolaget (Ellevio resp
Elhandelsbolaget (tex Fortum). SMS vid strömavbrott eller planerar
bortkoppling försvinner. Bolaget saknar kundtjänst.
Medlemmen kan alltså ej längre kontakta Ellevio eller Fortum för frågor eller att få support.
● 9. Cybersäkerhet. Risker för hackerattacker ska
ej underskattas eftersom bolaget utnyttjar Internet och BRF bredband för
överföring av mätdata. Jämfört med Ellevios som nätpart är kommunikationen
betydlig säkrare.
Ellevios använder ej Internet till sin elmätare, de använder sitt egna elnät
vilket ger en helt annan nivå på säkerhet.
För att uppnå god datasäkerhet kräv uppdaterade brandväggar och ett en god
kunskap om Internetsäkerhet av Bolaget över lång tid. Cybersäkerheten kan bli svår att upprätthålla över tid.
● 10. Vi trodde vi skulle spara mer pengar.
Förväntad besparing
för medlemmarna med Gemensam EL kan kanske av både medlemmarna och Styrelse uppfattas som liten i
skenet av Gemensam EL för- nackdelar.
Medlemmen kan alltså ej längre kontakta Ellevio eller Fortum för frågor eller att få support.
En slutsats man kan dra ur vårt diskussionsunderlag är att;
- På kort sikt finns ett utrymme för en besparing för samtliga boende / medlemmar, men på lång sikt kan besparingen
utebli eller kan kostnaderna öka pga av de inbyggda osäkerheterna
och riskerna med Gemensam el.
- Besparingen
handlar till stor del att Styrelsen tar över ansvaret för drift,
underhåll och kundtjänst från el-nätleverantören tex Ellvio.
Ett alternativ till Gemensam EL kan vara att mäta varmvattenförbrukning som
troligen är enklare att införa och kan ge en större besparingen jmf med
Gemensam EL. Läs mer under pkt 12 Framtiden, Risker och Möjligheter
Hur som helst innebär att mäta varmvattenförbrukning är ett mindre ingrepp för
medlemmen och ansvar för Styrelsen, jmf med Gemensam EL, eftersom
vattenförbrukningen ingår ofta i avgiften / hyran.
● 11.1
Nedan visar ett
"förenklat" räkneexempel, men upplevs ändå som komplext vilket det också är.
"Förenklat" syftar på att de "okända" posterna finns med i
beräkningen, men att sätta pris på dessa poster dvs för underhåll, drift,
cybersäkerhet, brandväggar, kundtjänst, drift, service och uppdateringar av utrustningen är
en svårare att uppskatta vilket i sin tur påverkar starkt förväntad
besparingen.
Alltså det gör det svårt att beräkna
besparing då det handlar till stor del hur mycket man idag
värdesätter den service och säkerhet som ingår i ett lägenhets abonnemang
jmf med ett fastighets abonnemang. Att ta hänsyn är också att BRF styrelse blir
den nye ansvarig för elmätare,
debitering, kundtjänst, drift & underhåll, skadeansvarig vid strömavbrott och internetsäkerheten för
anläggningen.
Lägg där till beräkna att kostnaderna som tillkommer för ränta
på Investeringsbeloppet, Underhåll, Service, Drift och Kundtjänst då dessa
poster vanligtvis
ej ingår i Bolagets offert.
Jag vill gärna upprepa faktumet om priset
på posterna sätts för lågt kommer det omedelbart betyda ökade
arbetsuppgifter för styrelsen då dessa arbetsuppgifter måste lösas av
styrelsen och kan ge sämre service för medlemmarna jmf innan Gemensam
EL. Styrelsen kan då behöva öka sina arvoden i vilket i sin tur ger
högre avgift mot medlemmarna.
11.2 Förslag till beräkning av utgifter för BRF (ett exempel
per månad)
(M) Mätarutrustning, nya elmätare m.m. Investering engångsbelopp avser offert från Bolaget
(A) SEK /mån per medlem Utrustning elmätare etc Avskrivning
10 år
(D) 9SEK/mån per medlem Bolaget avg för insamling och
att förse förvaltare tex SBC med debiteringsunderlag för varje medlem
(H) 8SEK /mån per medlem tex SBC hantering av debiteringsunderlag
(R) SEK /mån per medlem Ränta på investeringsbeloppet 10 år
(U) SEK/mån per medlem Underhåll, Service, Drift, Brandväggar, uppdatering
av hårdvara / firmware programvara.
K)
SEK/mån per medlem Kundtjänstfunktion jmf som medlemmen hade hos
Ellevio och Fortum, som
SMS info vid strömavbrott och tex vid frånkoppling vid överbelastning,
begäran av kontrollmätning och dygnet runt jour, frågor på felaktig faktura
etc.
Kostnader: Investering M
Övriga kostnader A + D + H + R+ U +
K = X (kostnad per mån per medlem)
A,
D, H, R, K avser kostnader för Avskrivning av utrustning,
hanteringskostnader, Ränta på investering, Underhåll&service och
Kundtjänst.
11.3 Förslag till
beräkning av minskade
El-utgifter för medlemmarna /mån
Beräkningsgrund: Lägenhets (2rok) rörlig nätavgift (ej elhandel)
uppskattas av Eon till ca 200 kWh /mån.
Eon beräkning
används för att beräkna besparingen dvs skillnaden mellan ett lägenhets
abonnemang jmf med ett fastighets abonnemang. Det är alltså byte från
ett lägenhets abonnemang till ett
fastighets abonnemang som utför besparingen med Gemensam EL och även en viss
del också till ett lägre pris på elhandel med ett
fastighetsabonnemang.
Uträkning för Gemensam EL:
Nätavtal med Ellevio mån är priset 52 öre (avser lägenhets abonnemang).
Efter införande av Gemensam EL blir priset 30 öre /kWh (avser fastighets abonnemang).
Brutto
minskad näthandel El-utgift 22 öre /kWh.
Det ger minskade näthandel el-utgifter brutto* ca 150 SEK /mån per medlem, men då
tillkommer flera utgifter kostnader för ränta på Investeringsbeloppet,
Underhåll, Service, Drift, ökade arbetsuppgifter för styrelsen mer
arvode och för egen kundtjänst. Dessa utgifter tillkommer ofta på
Bolaget grundoffert vars offert brukar i huvudsak avse hårdvara dvs nya
elmätare, kommunikationsenhet och modem! Beräkning utförd 2023.
*)Brutto besparing ca 150 /mån - men vad får jag i plånboken?
Från brutto ska investeringskostnader dras av för att införa GM-el. BRF köper en egen
el-mätare-infrastruktur som installeras i fastigheten. Den innehåller bla att samtliga elmätare måste bytas
ut och ett dator-kommunikationssystem för att
skapa debiterings underlag.
Enligt GM-el leverantörerna blir det efter investeringskostnaderna
dragits av en besparing på ca 100 netto per månad för 2 rok och
besparing blir mer för större lägenheter (högre elförbrukning).
Jag tror att besparingen blir lägre
eftersom GM-el leverantörerna i sina beräkningar ej har dragit av kostnader för drift och underhåll.
Det saknas alltså uppgifter för underhåll, serviceavtal,
cybersäkerhets uppdateringar och kostnaden att hantera frågor från
medlemmar när Ellevio & Fortum kundtjänst ej längre är tillgänglig
för medlemmarna.
När GM-el är infört kan medlemmen ej längre kontakta Ellevio eller Fortum för frågor eller för support.
12. Framtiden, risker och möjligheter.
Att spå in i framtiden är omöjligt, men som erfaren IT-utvecklare kan
jag tänka mig att Nät-operatören "ej sitter stilla och tittar på" hur
den nya Gemensam EL marknaden växer. Risken är att GM-el anläggningen blir föråldrad eller omodern över en
natt om nätoperatören Ellevio ändrar spelreglerna tex prissättningen för
fastighetsabonnemang eller utvecklar nya attraktiva tjänster för
sina kunder.
Den risken ser jag som betydande och kan ej
uteslutas.
Istället
för GM-el är att mäta vattenförbrukningen per lägenhet som ger flera
fördelar så som betydligt mer framtidssäkert för fastigheten, mindre
operativt arbete/ansvar för styrelsen och en lägre avgift för
medlemmarna.
Att mäta vattenförbrukningen är bättre för klimatet jfm GM-el för en läge
elkostnad tenderar ofta att öka el-förbrukningen.
På sikt kommer vatten & avlopp öka kraftigt så förr eller senare
krävs nog ändå att införa vattenmätare för kall & varm vatten.
Fem risker;
(a)
Gemensam El anläggningen kan plötsligt bli omodern, när nya smarta
funktioner tex Live mätning med automatik, AI-bevakning av lägenheten, larm m.m
utvecklas av Nätbolagen för lägenhets-abonnemangen. Dessa smarta
funktioner kräver stora utvecklingsresurser som endast nätbolagen
besitter.
(b)
Skillnaden mellan lägenhetsabonnemang och
fastighetsabonnemang kan komma att minska. Nätbolagen anpassar sig för
upprätthålla sina inkomster eller erbjuder attraktiva prisvärda
tjänster till sina kunder.
(c) Kostnad
för drift, underhåll, service, kundtjänst (för medlemmar att kontakta
för frågor, då ordinarie kundtjänst från Fortum & Ellevio
försvinner) och cybersäkerhet kan vara svåra att beräkna.
(d) Cybersäkerheten kan bli
svår att upprätthålla över tid, och nya myndighetskrav tex utökat NIS2.
(e) Integritetsproblem med att
debiteringsuppgifter kommuniceras oskyddade i flera datasystem.
Tips! Det kan vara klokt att redan från början att undersöka vad
kostnaden är att återställa anläggningen till sitt ursprung för att
kunna bedöma möjligheterna och förutsättningar att införa Gemensam El, samt undersöka förutsättningar för ett serviceavtal
efter garantitiden och vad som gäller under garantitiden .
Vi åtar oss gärna och berättar mer och svara på frågor.
Kontakta:
Jan Karlqvist på Tre Innovatörer AB,
Senior IT-utvecklare vid Tre Innovatörer AB
Tfn/SMS till Jan: Noll sju noll -
511 24 noll, nio
subjaka=treinno.se Viktigt! Byt ut "=" till ett "snabel a" i emailadressen!
Detta är ett diskussionsunderlag och
är ej avsett som upphandlingsunderlag. Underlaget ska ses som en ingång för
läsaren för att ge en viss insikt tex i en diskussion om Gemensam EL.
Med
reservation för ev fel och brister.
I texten nämns "Bolaget" = en leverantör av nya elmätare och mätutrustningen eftersom befintliga
elmätare måste bytas.
Copyright 2023, uppdaterad januari-2024 Utgåva D3+
|